تبلیغات

از درج هرگونه تبلیغات و مطالب هرز معذوریم

همه‌ی چیزهایی که می‌شود از اولین نمایش گیم‌پلی Red Dead Redemption 2 استنباط کرد

راکستار، یکی از بازی‌سازان نامی و مدعی قصه‌گویی است. این شرکت، حالا که به روزهای عرضه‌ی غول جدید خود یعنی RDR 2 نزدیک می‌شود، تصمیم گرفته در فرم داستانی، مجموعه‌ی تریلرهای گیم‌پلی بازی را منتشر کند و بیش از پیش به ما بفهماند که اهل قصه گفتن و روایت است، حتا زمانی که در اولین نمایش گیم‌پلی Red Dead Redemption 2 به طرز واضحی، با لحنی تبلیغاتی، بروشوری از اطلاعات به مخاطب ارائه می‌کند!

تریلر با چند خط دیالوگ آغاز می‌شود. تا قبل از این‌که صدای راوی روی تصویر هماهنگ شود و اطلاعاتی از گیم‌پلی بازی بدهد، راکستار مثل همیشه قلم به دست می گیرد و با بازی با کلمات، ما را مشتاق شنیدن ایده‌های بعدی برای این بازی می‌کند. ایده‌هایی که به ظاهر تکمیل شده‌ی همه‌ی ایده‌های قبلی راکستار در بازی‌های اخیر این مجموعه و مجموعه‌های دیگر، به علاوه‌ی تکامل‌یافته‌ی ایده‌های مصرف شده در بازی‌های چند سال اخیر صنعت گیم هستند. این‌طور که پیداست، یک بار دیگر راکستار وارد میدان می‌شود و هر آن‌چه باقی مانده را منظم و مرتب برای خود درو می‌کند. هر چه فارکرای و متال‌گیرِ کوجیما و دیگر بازی‌های اکشنِ اوپن‌ورلد شده و اوپن‌ورلدِ نقش‌آفرینی شده (اساسینز) در این سال‌ها شلخته درو کردند، راکستار صاف خواهد کرد و این اولین چیزی است که از تماشای اولین نمایش گیم‌پلیRed Dead Redemption 2 استنباط می‌شود.

کلیدواژه‌های قدرتمند بعدی، زمانی که راوی مشغول بنا کردنِ ستینگ بازی در ابتدای روایت خود در این تریلر است، «وحشی» و «بی‌قانون» هستند. آمریکای در شرف توسعه، در مبارزه با این دو اصل اساسی حیاتِ قانون‌گریزان، به برهه‌ای حساس در تاریخ خود رسیده و چه زمانی بهتر از ساختِ یک بازی وسترن با تمام امکانات و قابلیت‌ها؟ به نظر می‌رسد، راکستار به درستی و کاملا درک کرده که بهترین زمان برای روایت قصه‌ی وسترن جدیدش، کدام است و به همان سو رفته. نکته‌ی بعدی که از این نمایش در می‌یابیم، وجود منطق روایی و توجیه داستانی برای همه‌ی امکاناتی است که بازی در اختیارِ بازی‌کننده می‌گذارد.

بازی مدعی اوپن‌ورلد (جهان باز) ساده بودن نیست، بلکه ادعای عمق دارد. RDR2 یک تجربه‌ی منحصر به فرد خواهد بود، چرا که پرداخت آن به جزئیات از همیشه بیشتر است.

این‌طور که از پارت اولِ معرفی گیم‌پلی بازی استنباط می‌شود، با یک جهان بسیار وسیع روبرو هستیم که اقلیم‌های متفاوتی را در سرتاسر آمریکا در بر می‌گیرد و بازی‌کننده را به محیط‌های مختلف و متنوعی می‌فرستد. به همین سبب، انتظار گیم‌پلی متفاوت در ارتباط با محیط و روبرو شدن با چالش‌های محیطی متنوع، بسیار به جا است و در واقع از جمله انتظاراتی است که بازی چون احتمالا پاسخ بسیار درخوری به آن داده، با اشتیاق فراوان در تریلرها برای مخاطب خود به وجود می‌آورد.

نکته‌ی بعدی، حضور پررنگ و قدرتمند شخصیت‌های بسیار و متنوع است که در آن برهه، نه فقط ایفای نقش که زندگی می‌کنند. بخش اعظمی از این تریلر به توضیح چگونگی ارتباط گرفتن با آدم‌های حاضر در این دنیای پهناور می‌گذرد. در دنیایی که هر شخصیت می‌تواند نقش مهمی در اتفاقات ایفا کند، زندگی همه‌ یک قصه‌ی منحصر به فرد است و شما می‌توانید با روش‌های مختلف با آن‌ها در ارتباط قرار بگیرید. بازی‌کننده مختار است با افراد رابطه‌ی حسنه برقرار سازد، با آن‌ها دشمنی کند و ضمنا مثل همه‌ی تجربه‌های مشابه، «همه‌ی رفتارهای شما، عواقب خود را دارند.» به همین خاطر شما می‌توانید در بازی با زنی روبرو شوید که معتقد است پسرعمویش را کشته‌اید و حالا به خونتان تشنه است، در حالی که روحتان هم از این موضوع خبر نداشته است!

حضور در کمپ، یا در واقع محل اتراق شما پیش از هر یک از ماموریت‌های اصلی گنگ مشهور، یکی دیگر از نکات حیاتی است که از اولین تریلر گیم‌پلی بازی می‌شود دریافت. حضور در کمپ شما را به یک محیطِ محدودتر در مقایسه با دنیای اصلی بازی می‌آورد و کار را برای فعالیت‌های اجتماعی و فراگیری هویت آسان می‌کند. بدین ترتیب، تعجب نکنید اگر در هنگام بازی زمان زیادی را در کمپ‌ها بگذرانید و ورق بازی کنید، یا با دیگران صحبت و تمرین معاشرت کنید. شما در طولِ بازی‌، همه‌ی افراد حاضر در این کمپ را می‌شناسید و به نکات تازه‌ای در مورد جهان، آن‌ها و افرادی که آرتور «خانواده» می‌داند دست خواهید یافت.

تمرکز زیادی بر روی تیراندازی و درگیری‌های مسلحانه‌ی بازی گذاشته شده است و RDR2 یک بازی فوق‌العاده از این لحاظ به نظر می‌رسد. حسِ تیراندازی، همان‌طور که در قسمت قبلی این مجموعه بود، فوق‌العاده است و بازی کردنِ آن، بسیار لذت بخش به نظر می‌رسد. بازی مدعی تجربه‌ی منحصر به فردِ هر کدام از اسلحه‌ها است و از این نظر باید مطمئن بود که تیراندازی با هیچ سلاحی در این بازی شبیه به سلاح دیگر نخواهد بود. به علاوه، سیستم تازه‌ای (چشمِ مرده -Dead Eye) وارد این بخش شده است که در قسمت بعدی تریلر قرار است به آن پرداخته شود، پس تا مشخص شدنِ بیشتر جزئیات آن، بهتر است در مورد تیراندازی بازی نکته‌ی خاصی استنباط نکنیم!

و آخرین نکته، اسب شما است که به طرز فوق‌العاده‌ای واردِ جریانِ بازی شده است و دیگر فقط یک وسیله‌ی نقلیه نیست. شما باید با اسب خود رابطه برقرار کنید و به او اهمیت دهید، که یعنی این حیوان زبان‌بسته، شخصیت و هویت دارد و در بازی به عنوان چیزی بیشتر به آن نگاه می‌شود. خدماتی هم که می‌تواند به شما ارائه کند، متقابلا متفاوت خواهد بود. اهمیت اسب‌ها در آن روزگار، به هر حال به اندازه‌ای بوده که حتا اگر بدون هیچ دخل و تصرفی هم وارد بازی راکستار شود، باز منجر به خلق یک رابطه‌ی شاهکار بینِ مرد و اسبش خواهد شد.

بازی در ماه اکتبر برای پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان عرضه می‌شود و هم‌اکنون می‌شود آن را پیش‌خرید کرد. اما هیچ صحبتی در مورد نسخه‌ی رایانه‌های شخصی آن نشده و بعید است بشود. به هر حال، بهتر است تا انتشار قسمت بعدیِ تریلرهای گیم‌پلی بازی، منتظر باشیم و اولین نمایش گیم‌پلی Red Dead Redemption 2 را بارها و بارها تماشا کنیم!